۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

مسابقه مولای کائنات - روز هفتم


1- همراهی امیرالمومنین علیه السلام حسرت منکران در روز جزاست.


وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا ﴿27﴾
و روزی که ستم کار دست های خود را به دندان می گزد و می گوید: «ای کاش همراه با پیامبر راهی را برمی گزیدم.» (فرقان، آیه 27)
حدیث تفسیری:
پیامبر صل الله علیه و آله فرمود:
وقتی کسی که در ظاهر اهل ولایت بوده امام در باطن التزام به ولایت امیرالمومنین علیه السلام نداشته با فرشته ی مرگ مواجه می شود... به او می گویند:
این آتش و انواع عذاب آن و زبانه اش و مار های دهان گشاده اش وعقرب های دم برافراشته اش و درندگان چنگ و دندان تیز کرده اش و بقیه ی انواع عذابش برای توست و مسیر تو به سوی آن است.
در این هنگام می گوید: «ای کاش همراه با پیامبر راهی را برمی گزیدم» و آن چه او به من فرمان داد می پذیرفتم و پس از آن که موظّفم کرد به ولایت علی علیه السلام پای بند می شدم. (تفسیر امام عسکری علیه السلام، ص131)
از سخنان امیر کلام:
فقط باقی مانده ی عمر مؤمن از کیمیا ارزشمندتر است.

2- حسنه، محبت به عترت و سیّئه، دشمنی با آن هاست.

مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَهُم مِّن فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ ﴿89﴾ وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿90﴾
هر کس کار نیک انجام دهد، پاداشی بهتر از آن دارد و آنان از وحشت آن روز ایمن هستند.
و هرکه کار بد انجام دهد، آن ها با صورت در آتش سرنگون شوند؛ آیا جز به سزای اعمالی که می کرده اید، جزایتان می دهند؟ (نمل، آیه 89 و 90)
حدیث تفسیری:
مولای متقیان علیه السلام در باره ی این آیه فرمود:
این کار نیک، شناخت امر ولایت و نیز محبت ما اهلبیت است و آن کار بد، انکار ولایت و دشمنی ما اهلبیت است. (اصول کافی، ج1، ص 185)
از سخنان امیر کلام:
این بزرگ منشی نیست که لطف ها را با منّت نهادن ضایع کنی.

3- انتظار شهادت در راه خدا ویژگی امیرالمومنین علیه السلام است.

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا ﴿23﴾
از میان مومنان مردانی هستند که به آنچه با خدا پیمان بستند صادقانه وفا کردند؛ برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی از آن ها انتظار {شهادت} می کشند و {پیمان خود را} هیچ تغییری ندادند. (احزاب، آیه 23)
حدیث تفسیری:
امیرالمومنین علیه السلام فرمود:
در مورد ما این آیه نازل شد: «مردانی هستند که به آن چه با خدا پیمان بستند صادقانه وفا کردند» و منم آن کسی که انتظار می کشد و پیمان خود را هیچ تغییری ندادم. (بحارالانوار، ج35 ، ص408)
از سخنان امیر کلام:
هیچ چیزی برتر از صبر و شکیبایی نیست که عاقبتش پسندیده تر و پیامدش لذیذتر باشد و سوء رفتار را بیش تر دور کند و برای رسیدن به مقصود یاور باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر