۱۳۹۰ بهمن ۱۶, یکشنبه

گزارش ترم اول

باسمه تعالی
اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ

          با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه صفر به محضر مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه . همچنین ایا ایام را به تمامی شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت می گوییم و از خداوند متعال می خواهییم تا به آبروی آن حضرت ما را از شیعیان واقعی و عزاداران حضرت سید الشهداء علیه السلام قرار دهد .

                امر مقدس آموزش و پرورش از امور مهمی است که نیاز به توجه خاص از سوی مسئولین این امر می باشد در این راستا فعالیت های مجتمع آموزشی توحید را در قالب گزارش سه ماهه در بخش های اداری ، آموزشی و پرورشی به شرح ذیل ارائه می دهیم :
فعالیت های اداری
فعالیت های اداری مجتمع در سال تحصیلی جدید شامل موارد ذیل می باشد :
‌أ.        ثبت نام دانش آموزان
1.       ثبت نام دانش آموزان
بر اساس مصوبات جلسه شورای سرپرستان در خصوص وجه ثبت نام و کتاب ، وضعیت تعیین پایه و داوطلب آزاد و ...  در اردیبهشت ماه سال 90 ، پس از پایان امتحانات خرداد ماه ثبت نام دانش آموزان آغاز شد . این امر با همکاری همکاران مقطع ابتدایی در دریافت وجه ثبت نام و کتاب و ثبت مشخصات دانش آموزان بطور نسبتاً کامل در لیست مخصوص آن صورت گرفت . (ضمیمه شماره 1)
2.       دفتر ثبت نام دانش آموزان
پس از اتمام ثبت نام دفتر ثبت نام دانش آموزان تنظیم گردید و همراه با وجه آن به مدیریت محترم مجتمع آموزشی ج .ا .ایران در کویته تحویل داده شد . (ضمیمه شماره 2)
‌ب.   آماده سازی مدرسه
بنابر مجوزی که از سوی مدیریت محترم مجتمع آموزشی جناب حاج آقای کاظمی داده شد ، فضاهای مختلف آموزشگاه که نیازمند تعمیرات بود تعمیر و نوسازی شد . مواردی همچون شیشه ها ، لوله ها ، لامپ ها ، کلید های برق و پریز ها ، قاب عکس و ... . همچنین دکوراسیون دفتر همکاران و اتاق پرورشی تغییر داده شد و محل آبدارخانه ، اتاق کامپیوتر ، انبار کتاب و انبار وسایل تغییر نمود .
‌ج.    برنامه سالانه
برنامه سالانه فعالیت های اداری ، آموزشی و تربیتی مجتمع توحید که اولین نسخه آن در سال 90 ـ 89 تنظیم گردید ، امسال نیز تهیه و در نسخه های مدیریت ، معاونت و دبیران در اختیار مسئولین مربوط قرار گرفت . این برنامه بصورت تقویمی تنظیم شده که شامل ماه های شمسی ، قمری و میلادی همراه با مناسبت های مهم آن می باشد همچنین برنامه هایی که از سوی مدرسه در زمان های مختلف اجرا خواهد شد نیز در آن ذکر شده . این کار می تواند برای همکاران کمک خوبی باشد تا آنها نیز برنامه های خود را بر اساس برنامه ارائه شده تنظیم نمایند . (ضمیمه شماره 3)
‌د.      بررسی پرونده دانش آموزان
1.       بررسی و جابجایی پرونده های دانش آموزان
در آغاز سال تحصیلی بررسی و جابجایی پرونده های دانش آموزان صورت گرفت و پرونده های دانش آموزان قبول شده به پایه بالاتر انتقال یافت . پرونده دانش آموزان ترک تحصیل و فارغ التحصیل نیز به بایگانی انتقال داده شد .
2.       انتخاب واحد دانش آموزان
از آنجا که پایه سوم متوسطه در سال جاری تشکیل نشد به تبع آن انتخاب واحدی برای سال سوم رسمی نداشتیم اما 3 دانش آموز در مقطع پیش دانشگاهی تجربی و سه دانش آموز انسانی بصورت رسمی و همچنین تعداد 5 دانش آموز واحد مانده در رشته تجربی (دیماه) 2 دانش آموز در رشته انسانی و 2 دانش آموز داوطلب آزاد در رشته تجربی انتخاب واحد نمودند
‌ه.      ثبت نام اینترنتی
پس از ابلاغ بخشنامه ثبت نام اینترنتی ، تمامی دانش آموزان مجتمع در سامانه الکترونیکی سازمان آموزش و پرورش به نشانی www.sanaad.ir ثبت نام گردید . در اینجا از همکاری صمیمانه همکاران که ما را در این امر یاری دادند تشکر بعمل می آوریم .
‌و.      دفتر ارزشیابی
1.       هدف از اصلاح دفتر ارزشیابی
این مجتمع با هدف کاربردی کردن سنجش ارزشیابی کلاسی و رفع پراکندگی امور و ایجاد سهولت در کار معلمان که همفکری و نظر خود معلمان نیز در آن نقش داشته است اقدام به تهیه « دفتر ارزشیابی کلاسی » نمود که پس از دو سال نمونه کامل تر آن در سال جاری ارائه شد .
2.       محتویات دفتر ارزشیابی
·         برگه های ارزشیابی در مقطع ابتدایی توصیفی . (ضمیمه شماره 4)
·         برگه های ارزشیابی در مقطع ابتدایی غیر توصیفی . (ضمائم شماره 5)
·         برگه های ارزشیابی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان. (ضمیمه شماره 6)
·         برگ ثبت ارزشیابی و بودجه بندی ماهانه . (ضمیمه شماره 7 ، 8 )
·         برگ ثبت فعالیت های آزمایشگاهی و فوق العاده . (ضمیمه شماره 9)
·         برگ اجازه مرخصی به دانش آموز . (ضمیمه شماره 10)
·         برنامه کلاسی .
‌ز.       نظارت کلی مدرسه
این برنامه شامل نظارت بر چگونگی اجرای فعالیت های معاون آموزشی ، مربی تربیتی ، مربی ، کارگاه ، کتابدار ، معلمان و مستخدمان می باشد که از طریق بازدید از دفتر حضور و غیاب همکاران ، دفتر ثبت فعالیتهای معاون ، دفتر ثبت فعالیت های مربی تربیتی ، دفتر ثبت فعالیت های کتابخانه ، دفتر ثبت فعالیت های کارگاه کامپیوتر ، فضا های مربوطه همچنین حضور در کلاس درس همکاران و بررسی فضای مدرسه از نظر نظافت و ترتیب وسایل انجام می شود .
‌ح.    اطلاع رسانی قوانین مدرسه
در سال گذشته قوانینی سازگار با شرایط این مجتمع آموزشی تهیه شد که امسال نیز مورد بهره برداری قرار گرفت . این قوانین موارد ذیل را شامل می شود : (ضمیمه شماره 11)
·         نحوه ایاب و ذهاب
·         وضعیت ظاهری
·         مقررات کلاس درس ، زنگ تفریح ، زنگ ورزش
·         موازین اخلاقی
·         نحوه استفاده از امکانات مدرسه
‌ط.   ارائه آمار درخواستی مجتمع فجر
آمار های آموزشگاه در چند نوبت به مجتمع فجر ارائه شد که شامل موارد ذیل می باشد .
·         برنامه هفتگی (ضمیمه شماره 12)
·         ساعات کار همکاران (ضمیمه شماره 13)
·         آمار کلی دانش آموزان (ضمیمه شماره 14)
·         مشخصات ساختمان مجتمع (ضمیمه شماره 15)
‌ي.    بایگانی اسناد مجتمع
تمامی نامه ها ، بخشنامه های داخلی و ارسالی همچنین نمونه فعالیت ها ، آمار ها و ... در ذونکن مخصوص هر ماه بایگانی و در دفتر با قید شماره ثبت می گردد . (ضمیمه شماره 16) ضمناً نامه نگاری های مجتمع در سربرگ مخصوص انجام می شود .( ضمیمه شماره 17)
‌ك.  پرونده ارزشیابی همکاران
برای هر همکار یک پرونده تشکیل گردیده است که لیست ها و فعالیت های مربوط به ایشان در داخل پرونده قرار می گیرد .  
‌ل.    ثبت مخارج و هزینه ها
لیست ثبت مخارج و هزینه های مجتمع در هر ماه بصورت جاری ثبت و تکمیل می گردد . هر گونه هزینه ای که برای مدرسه و برنامه های آن صورت می گیرد در این لیست درج می گردد . (ضمیمه شماره 18)
‌م.    جلسات
حرکت اصولی در اجرای برنامه های موفق برنامه ریزی ، طرح برنامه و مشورت و همفکری ، اجرای برنامه و نظارت ، رفع معایب و تقویت محاسن آن می باشد . در این راستا نیاز هست تا جلساتی جهت معارفه ، توجیح ، تذکر ، تشویق و توبیخ برگزار گردد تا امور در مسیر خود جریان سالمی را بپیماید .
‌ن.    بازدید ها
در طول ایام سال تحصیلی بازدید کنندگان مختلفی از نهاد های آموزشی و فرهنگی از مدارس بازدید می نمایند . از شروع سال تحصیلی جدید تا به اکنون شاهد حضور این عزیزان به قرار ذیل بوده ایم :
ناظر محترم مدارس جناب آقای مرادی در هر هفته
بازدید معاونت محترم مجتمع جناب آقای بصیرت در مورخ
بازدید مدیریت محترم مجتمع در دوره امتحانات دیماه
بازدید ناظر محترم آموزش و پرورش جناب آقای در مورخ
بازدید نماینده فرهنگی ج .ا .ایران و رئیس خانه فرهنگ ج .ا .ایران در مورخ 
فعالیت های آموزشی
فعالیت های آموزشی مجتمع توحید در قالب برنامه های ابلاغ شده از سوی مجتمع مرکزی می باشد و یا برنامه هایی که طراحی و در جلسات به تصویب می رسد و در امور مدرسه به اجرا در می آید . همفکری و نظرات دبیران در طرح ها باعث می شود که اجرای آن روان و بدون مشکل باشد .
‌أ.        جلسات
1.      جلسات شورای دبیران
جلسات شورای دبیران بصورت مرتب و در ابتدای هر ماه برگزار می گردد . بحمدالهی در سال جاری کادر آموزشی آموزشگاه انسجام خاصی دارد که امید است با این همدلی موجود در بین همکاران ، دانش آموزان بهترین استفاده را ببرند .
·         جلسه اول شورای دبیران در تاریخ 7/7/90 و با حضور 5 همکار پایه ابتدایی و 3 همکار پایه راهنمایی و متوسطه و 2 نفر در کادر اداری برگزار شد . در این جلسه ضمن تبریک سال جدید و آرزوی موفقیت برای همکاران روش های فعالیت و حرکت آموزشگاه برای همکاران تبیین گردید .
·         جلسه دوم شورای دبیران در مورخ 8/8/90 برگزار گردید . در این جلسه که کادر آموزشی آموزشگاه کامل تر گردیده بود 5 آموزگار مقطع ابتدایی 3 دبیر مقاطع راهنمایی و متوسطه و 3 تن از اعضای کادر اداری حضور داشتند . مواردی که در این جلسه مطرح گردید بیشتر در خصوص برنامه های آموزشگاه در ماه گذشته و آینده بود .
·         سومین جلسه شورای دبیران در تاریخ 29/8/90 بصورت زودهنگام برگزار شد . محور بحث این جلسه ، برنامه ریزی و طرح مباحث جلسه انجمن اولیاء و مربیان بود که همکاران نظرات و آراء خود را در خصوص مشکلات ، مسایل تربیتی و آموزشی  دانش آموزان در قالب توصیه هایی برای ارائه به اولیاء مطرح نمودند .
·         چهارمین جلسه شورای دبیران در روز پنج شنبه 15/10/90 و با حضور آموزگاران مقطع ابتدایی 5 تن از دبیران و 3 نفر اعضای کادر اداری برگزار گردید . محور بحث در این جلسه برگزاری امتحانات ترم اول بود . ابلاغ همکاران و توصیه های لازم در خصوص نحوه مراقبت جلسات ، تصحیح اوراق و تکمیل لیست ها به ایشان ارائه داده شد . همکاران نیز نظرات و سوالات خود را مطرح نمودند و پاسخ سوالات نیز مطرح گردید .
در پایان هر جلسه صورتجلسه شورا توسط همکاران  به امضاء می رسد .


2.      جلسات انجمن اولیاء و مربیان
جلسات انجمن اولیاء و مربیان آموزشگاه توحید بصورت ماهانه و مرتب در حال برگزاری می باشد . نکته قابل توجه در این جلسات حضور همه اولیاء دانش آموزان در هر جلسه می باشد . این طرح از سال گذشته و با پیشنهادات همکاران به اجرا گذاشته شد که نتایج مطلوبی با خود داشته است . نحوه برگزاری جلسات به این نحو می باشد که یک روز قبل از برگزاری به دانش آموزان دعوت نامه هایی (ضمیمه شماره 20)داده می شود تا در جلسه حضور یابند . در آغاز جلسه تلاوت کلام الله مجید توسط یکی از دانش آموزان صورت می گیرد سپس سرپرست مجتمع نکات کلی آموزشی ، تربیتی و برنامه های مدرسه را بصورت مختصر بیان می کند . در ادامه از اولیاء خواسته می شود تا نظرات ، پیشنهادات و مطالب خود را ارائه کنند و پس از آن اولیاء دانش آموزان بر اساس جدول ذیل دعوتنامه ها به آموزگاران ، دبیران ، مربی تربیتی و معاون آموزشگاه مراجعه می کنند و در جریان فعالیت دانش آموزان در مدرسه قرار می گیرند همچنین اولیاء مدرسه نیز از وضعیت دانش آموز در خانه مطلع می گردند.
·         اولین جلسه انجمن اولیاء و مربیان در تاریخ 5/8/90 برگزار گردید . این جلسه بصورت کامل اختصاص یافت به صحبت های سرپرست مجتمع در خصوص فعالیت ها و برنامه ها مدرسه و چگونگی اجرای آن در سال جدید . سپس برخی از اولیاء نظرات خود را مطرح نمودند . رای گیری برای گزینش اعضای انجمن و انتخاب 3 تن از آقایان و 2 تن از خانم ها بعنوان اعضای انجمن پایان بخش جلسه بود که با دعا جلسه به پایان رسید .
·         دومین جلسه انجمن اولیاء و مربیان در مورخ 6/9/90 انجام شد . این جلسه با تلاوت کلام الله مجید آغاز گردید . سرپرست مجتمع نکات مختصری را یادآور شده و سپس عمده وقت جلسه به تبادل نظر بین معلمان و اولیاء گذشت .
·         سومین جلسه انجمن اولیاء و مربیان در تاریخ 11/10/90 با محوریت بحث امتحانات  برگزار گردید و همچون جلسه گذشته بیشتر وقت آن را ارتباط بین اولیاء و معلمان در بر گرفت .
در پایان جلسات اولیاء و مربیان نیز صورتجلساتی تنظیم می گردد .



‌ب.   برنامه ها
1.      اعلام نتایج ارزشیابی ماهانه
ارزشیابی یکی از مهمترین معیار های تشخیص وضعیت فرآیند آموزشی می باشد . در این معیار تشخیص معلم به دو تشخیص می رسد اول آنکه دانش آموزان کلاس در چه وضعی هستند و دوم این است که تدریس معلم چگونه بوده است و بر این اساس می توان نقص ها و کمبود ها را برطرف نمود . هر چه فاصله ارزشیابی ها بیشتر باشد به تبع آن فرصت رفع نقص نیز کمتر است . در همین راستا و طبق روند سال های گذشته برنامه سنجش ارزشیابی و اعلام آن به دانش آموزان و اولیاء در مجتمع توحید بصورت ماهانه برگزار می گردد . در روند تکمیلی که در این مجتمع طی شده امتحان تنها قسمتی از ارزشیابی ماهانه محسوب می شود و دیگر قسمت های آن عبارت است از :
ü پاسخ و پرسش     ü فعالیت کلاسی   ü انجام تکالیف     ü فعالیت های فوق العاده و گروهی
موارد فوق بصورت مستمر در کلاس سنجش گردیده و در دفتر کلاسی ثبت می گردد .  در اواخر هر ماه همکاران نتایج سنجش خود را در دفتر برای هر درس و هر دانش آموز ثبت می نمایند و دفتر مجتمع با استفاده از دفاتر همکاران اقدام به صدور کارنامه ارزشیابی برای هر دانش آموز می نماید .
2.      برترین های آموزشگاه
یکی دیگر از برنامه هایی که بصورت ماه وار به اجرا در می آید تکمیل لیست برترین های ماه می باشد . این لیست شامل موارد مختلفی از جمله برترین های آموزشی نیز می گردد . از هر پایه تا سقف 3 دانش آموز در این جای می گیرد . تکمیل این لیست می تواند در تصمیم گیری برای انتخاب برترین ها و اعطای هدیه در پایان هر ترم کمک خوبی باشد .
3.      فعالیت های آزمایشگاهی و فوق برنامه
آموزگاران و دبیران محترم با توجه دادن به اصول آموزشی و یادگیری از ابزار های مختلفی در تدریس دروس و مباحث استفاده می کنند مزیت دیگری که این آموزشگاه دارد در اختیار داشتن آزمایشگاه است که همکاران سعی در استفاده بهینه از این آزمایشگاه دارند .
‌ج.    امتحانات
امتحانات بخش مهمی از سنجش روند تحصیلی محسوب می شود . پس از برگزاری یک دوره امتحانات سالم می توان به توان دانش آموزان در فراگیری ، قدرت معلم در یاددهی و بسیاری موارد دیگر پی برد .
1.      جلسه توجیهی عوامل امتحانات
جلسه توجیهی امتحانات با حضور عوامل اجرایی در روزپنجشنبه تاریخ 15/10/90 در دفتر مجتمع برگزار گردید. در این جلسه پس از قرائت قرآن مجید توسط آقای حسینی ، مدیریت مجتمع برنامه ها و وظایف عوامل امتحانات را تشریح نمودند :
ü حضور به موقع     ü رعایت قوانین  جلسه امتحان  ü دقت در تحویل و دریافت برگه ها        ü  تصحیح دقیق و تحویل به موقع برگه ها و لیستهای نمرات
2.       عوامل اجرایی امتحانات و برنامه مراقبت
                          رئیس حوزه : سید علی احمد موسوی
منشی حوزه : ­دبیر حسین حسینی
ردیف
ایام هفته
تاریخ
00 : 8
9:30
11:30
سوم ابتدایی
چهارم ابتدایی
پنجم ابتدایی
دوم ابتدایی
اول راهنمایی
اول راهنمایی
اول متوسطه
اول ابتدایی
دوم تجربی
پیش دانشگاهی
1
2
3
1
2
3
1
2
3
1
شنبه
17/10
بنویسیم
بنویسیم
بنویسیم
بنویسیم
قرآن
قرآن
دین و زندگی
بنویسیم
دین و زندگی
مراقب
رفیعی
حبیبی
مرادی
یاوری نگاهی 
جلایر نیا
مقدسی
پیمان
نگاهی  یاوری
رسایی
2
دوشنبه
19/10
املاء
علوم تجربی
علوم تجربی
املاء
املاء و انشاء
املاء و انشاء
شیمی
املاء
شیمی
مراقب
رفیعی
حبیبی
مرادی
یاوری نگاهی 
رفیعی
مقدسی
پیمان
نگاهی یاوری
کریمی
3
چهارشنبه
21/10
ریاضی
ریاضی
ریاضی
ریاضی
ریاضی
ریاضی
ادبیات فارسی
ریاضی
ادبیات فارسی
مراقب
رفیعی
حبیبی
مرادی
یاوری نگاهی 
رفیعی
مقدسی
پیمان
نگاهی
یاوری
کریمی
4
یکشنبه
25/10




جغرافیا
جغرافیا
فیزیک

فیزیک
مراقب




رفیعی
پیمان
پیمان

کریمی
5
دوشنبه
26/10

تاریخ و مدنی
تاریخ و مدنی







مراقب

حبیبی
مرادی






6
سه شنبه
27/10

املاء
املاء

عربی
عربی
ریاضی

ریاضی
مراقب

حبیبی
مرادی

مرادی
مقدسی
پیمان

رسایی
7
پنجنشبه
29/10

جغرافیا
جغرافیا

تاریخ
تاریخ
مطالعات اجتماعی

جغرافیای عمومی
مراقب

حبیبی
مرادی

جلایر نیا
مقدسی
حبیبی

رسایی
8
شنبه
1/11




دینی
دینی


هندسه
مراقب




جلایر نیا
مقدسی


رسایی
9
دوشنبه
3/11




علوم
علوم
زبان فارسی

زبان فارسی
مراقب




جلایر نیا
مقدسی
کریمی

مقدسی
10
چهارشنبه
5/11




اجتماعی
اجتماعی
عربی

عربی
مراقب




رفیعی
مقدسی
کریمی

مقدسی
11
شنبه
8/11




زبان خارجه
زبان خارجه
زبان خارجه

زبان خارجه
مراقب




جلایر نیا
مقدسی
کریمی

رسایی
12
دوشنبه
10/11




حرفه و فن
حرفه و فن
علوم زیستی

آمار و مدلسازی
مراقب




جلایر نیا
مقدسی
کریمی

مقدسی
3.       برگزاری امتحانات
امتحانات داخلی حوزه امتحانی توحید  دی ماه 90 ساعت 8 صبح روز شنبه تاریخ 17/10/90 با حضور عوامل اجرایی و ناظر محترم حوزه جناب آقای شکرالهی ,باقرائت آیات جان بخش قرآن کریم رسماً آغاز گردید . پس از تلاوت کلام الهی مسئول حوزه با عرض خوش آمدید و آرزوی موفقیت برای دانش آموزان شروع جلسه را اعلام نمودند .
نمونه روند برگزاری امتحانات
رد
روز
تاریخ
امتحان
پایه و مقطع
ساعت شروع
ساعت پایان
آمار کل
حاضرین
غائبین
مراقبین
1
شنبه
17/10
بنویسیم
سوم ابتدایی
8:00
9:15
20
20
-
خانم رفیعی
2
شنبه
17/10
بنویسیم
چهارم ابتدایی
  8:00
9:10
16
16
-
خانم حبیبی
3
شنبه
17/10
بنویسیم
پنجم ابتدایی
8:00
9:00
20
20
-
خانم مرادی
4
شنبه
17/10
بنویسیم
دوم ابتدایی
9:30
10:50
16
16
-
خانمها نگاهی و یاوری
5
شنبه
17/10
قرآن
اول راهنمایی
9:30
10:15
17
17
-
خانم نگاهی , آقای مقدسی
6
شنبه
17/10
بنویسیم
اول ابتدایی
11:30
12:30
16
15
1
خانمها نگاهی و یاوری
7
شنبه
17/10
دین و زندگی
اول متوسطه
11:30
12:30
14
12
2
آقای پیمان
8
شنبه
17/10
دین و زندگی
دوم متوسطه
11:30
12:40
4
4
-
آقای رسائی
9
شنبه
17/10
شیمی
پیش تجربی
11:30
13:00
3
3
-
آقای رسائی
10
شنبه
17/10
علوم اجتماعی
پیش انسانی
11:30
12:40
3
3
-
آقای رسائی
4.       فعالیتهای عوامل اجرایی
هر روز صبح قبل از حضور همکاران مسئول حوزه پاکتهای امتحانی را دریافت و آماده می نماید . 20 دقیقه قبل از شروع امتحان همکارانی که مراقبت دارند با حضور در دفتر پس از امضاء دفتر حضور و غیاب به حوزه امتحانی مربوط مراجعه و دانش آموزان را آماده برگزاری امتحان  می نمایند .
در هر جلسه امتحانی قبل از شروع امتحان سوره ی کوتاه از قرآن مجید توسط یکی از دانش آموزان تلاوت می شود  . پاکتهای امتحانی و صورت جلسه امتحانات  توسط منشی حوزه به جلسه برده می شود و پس از امضاء مراقب و منشی حوزه باز میگردد . بعد از برگزاری امتحان برگه ها و صورت جلسه توسط مراقب به دفتر حوزه منتقل و به مسئول حوزه تحویل می گردد و پس از شمارش برای تصحیح به دبیر مربوط تحویل میگردد که پس از تصحیح همراه با لیست نمرات از دبیر تحویل گرفته می شود و لیستها در اولین فرصت به مجتمع فجر ارسال می شود . برگه های امتحانی و فتوکپی لیست نمرات پس از مرتب کردن در پاکت امتحانی گذاشته و بایگانی میگردد .
5.       سایر امور
در روز یکشنبه تاریخ 18/10/90 هیات بازدید امتحانات با حضور در مجتمع توحید از حوزه امتحانات داخلی مجتمع دیدار نمودند . در ضمن این هیات از فعالیتهای پرورشی مجتمع در ماه محرم در غالب نمایشگاه نقاشی و روزنامه دیواری و نمایشگاه مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع) با عنوان کاروان عشق نیز دیدن نمودند
روز چهارشنبه تاریخ 21/10/90  گروهی از مسئولین و میهمانان خانه فرهنگ جمهوری اسلامی از آموزشگاه توحید دیدن نمودند . این گروه از فضاهای مختلف آموزشگاه  و نمایشگاههای دایر شده توسط دانش آموزان مجتمع توحید بازدید به عمل آوردند .





فعالیت های تربیتی ـ پرورشی
                قسمت عمده ای از فعالیت های یک مدرسه می بایستی به فعالیت های تربیتی ، اخلاقی و پرورشی اختصاص یابد زیرا این مدرسه است که نیروی انسانی مفید جامعه را تأمین می کند و در صورتی که در این گونه فعالیت ها ضعیف عمل کند مطمئناً جامعه جامعه ای ضعیف از نظر اخلاق و تربیت خواهد بود . مسئولیت فعالیت های تربیتی در این مجتمع بنا بر شرایط در چند نوبت تغییر کرد . در ابتدای سال تحصیلی مجتمع موفق به انتصاب همکاری در این بخش نشده بود . در تاریخ /7/90 آقای مهدی مقدسی از دانش آموزان سابق و پر تلاش این مجتمع برای این سمت انتخاب گردید و راهنمایی های لازم در مورد فعالیت ها به ایشان ارائه شد . در مورخ /8/90 بنابر احساس نیاز در قسمت کلاس ها آموزشی به ایشان کلاس درس داده شد و قسمت تربیتی آموزشگاه بر عهده معاونت مجتمع نهاده شد . در تاریخ /9/90 آقای سید علی احمد موسوی به دلیل توانمندی ها و خلاقیت هایی که دارا بودند به این سمت منصوب گردیدند . و آقای دبیر حسین حسینی به جای ایشان وظیفه معاونت را عهده دار شدند .
 فعالیت های تربیتی ـ پرورشی مجتمع  توحید در قالب برنامه ها و مراسم های ذیل اجرا می گردد :
‌أ.        جلسات
1.      جلسه اول شورای دانش آموزی
در این جلسه که پس از انتخابات شورای دانش آموزی برگزار شد (ضمائم شماره 32)  اعضای منتخب به همراه سرپرست ، معاون و مربی مجتمع گرد هم آمده تا پیرامون وظایف و نحوه اجرای آن بحث کنند . در ابتدای جلسه پس از تلاوت کلام الله مجید سرپرست مجتمع با بیان مطالبی اهمیت کار شورا را بیان و هر یک از اعضا را مکلف  به انجام صحیح امورات نمود تا فضایی بهتر جهت انجام برنامه های مدرسه در جهت پیشرفت تحصیلی و تربیتی پدید آید . پس از صحبت های سرپرست به ترتیب معاون و مربی مجتمع نیز صحبت هایی و راهنمایی هایی را ارائه دادند . در آخر با انتخابات داخلی بین اعضاء رئیس ، معاون ، منشی و مسئولین کمیته های شورا مشخص شدند . این جلسه در روز دوشنبه و تاریخ 25/7/90 برگزار گردید .
2.      دومین جلسه شورای دانش آموزی
22/8/90 دومین جلسه شورا پس از قرائت قرآن آغاز شد معاون مجتمع در مورد فعالیت های ماه گذشته بررسی هایی را با کمک اعضا به انجام رساندند . سپس ستاد های مختلف هر یک از کمیته ها مشخص و برای آن یک مسئول تعیین گردید . کمیته ها و ستاد های تشکیل شده عبارتند از :
·         کمیته علمی و آموزشی  ü مسئول : محمد فهیم حسن
·         کمیته فرهنگی و مذهبی ü مسئول : مهدی ناظر حسین            شامل ستاد های نماز و مراسم ظهرگاهی
·         کمیته هنری و ورزشی       ü مسئول : ذکی عبدالفتاح
·         کمیته انتظامات و بهداشت  ü مسئول : نثار علی عبدالقیوم
3.      جلسه سوم شورا
در روز چهار شنبه 2/9/90 جلسه با قرائت قرآن مجید آغاز شد . در ابتدا فعالیت های کمیته ها در ماه قبل صورت گرفت سپس پیرامون برنامه ها و فعالیت های ماه محرم بحث و تبادل نظر انجام شد و برنامه ها برای فعالیت به کمیته فرهنگی مذهبی ارائه شد . ضمناً در این جلسه مربی جدید امور تربیتی آقای سید علی احمد موسوی عهده دار برگزاری جلسه و برنامه ها بودند .
4.      چهارمین جلسه شورا
پس از تلاوت قرآن مجید در روز سه شنبه 6/10/90 جلسه به صورت رسمی آغاز گردید . امور آذر ماه با ارائه گزارش از سوی مسئولین کمیته ها بررسی شد و تذکرات لازم به مسئولین ابلاغ گردید .
‌ب.   برنامه ها
برنامه های امور تربیتی و پرورشی توسط کمیته ها و ستاد ها در قالب فعالیت های مستمر ، هفتگی و ماهانه دنبال می شود از قبیل :
1.      برنامه مراسم ظهرگاهی .
مراسم ظهرگاهی با برنامه هایی همچون قرائت قرآن مجید ، خواندن دسته جمعی دعای فرج ، ارائه مطالبی متناسب با مناسبت ها از سوی دانش آموزان ، صحبت های مسئولین و راهنمایی ها و تذکرات ایشان برگزار می شود . (ضمیمه شماره 34)
2.      برگزاری نماز جماعت و بیان احکام
نماز جماعت با حضور پایه های چهارم ابتدایی الی مقطع پیش دانشگاهی برگزار می گردد . که مابین دو نماز احکام و مسائل اخلاقی از سوی پیش نماز مطرح می شود .
3.      کنترل بهداشت دانش آموزان .
این کار به جهت فرهنگ سازی رعایت بهداشت در بین دانش آـموزان مقطع ابتدایی در هر هفته انجام می شود . رسیدگی به مواردی همچون کوتاهی ناخن ، تمیزی لباس ، پاکیزگی بدن ، مرتب بودن موها و به همراه داشتن دستمال و لیوان جزء این برنامه محسوب می شود
4.      ارائه پیام های علمی ، بهداشتی و مذهبی .
ارائه پیام های مختلف در ابعاد مختلف نیز از فعالیت های گروه های پرورشی محسوب می شود .
5.      طرح اخلاق .
طرح اخلاق به جهت تقویت اخلاق اسلامی و صحیح در بین دانش آموزان برگزار می شود و منتخبینی از بین دانش آموزان با اخلاق انتخاب و به دانش آموزان معرفی می شود . (ضمیمه شماره 35)
6.      شرکت همکاران در برنامه های پرورشی
همکاران محترم این مجتمع در بسیاری اوقات در برنامه های تربیتی و پرورشی سهم گرفته و فعالیت هایی را در این راستا انجام می دهند .
7.      تشکیل گروه های فعال در امور پرورشی .
تشویق و ایجاد رقابت سالم بین دانش آموزان جهت تشکیل گروه های فعال پرورشی که در مناسبت ها و به بهانه های مختلف به حرکت در می آیند و فعالیت هایی ارائه می دهند . (ضمائم شماره 36 ، 37 ، 38 ، 39 )
       گروه شکوفه های توحید پایه اول ابتدایی                          گروه عاشقان مهدی پایه دوم ابتدایی                              گروه معراج پایه سوم ابتدایی
            گروه پیام آشنا پایه چهارم ابتدایی                                 گروه عروج پایه پنجم ابتدایی                                   گروه امید های فردا پایه اول راهنمایی
گروه جوانان سبز پایه اول متوسطه (فعال ترین گروه )
            گروه جوانه ها پایه اول راهنمایی                                  گروه مصباح الهدی پایه اول متوسطه                    گروه عاشقان ولایت پایه دوم تجربی
‌ج.    مراسم ها
1.      مراسم آغاز سال تحصیلی جدید
مراسم آغاز سال تحصیلی جدید همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در روز یکشنبه مورخ 3/7/90 برگزار گردید . برنامه های کوتاهی در رابطه با شهادت امام صادق علیه السلام و آغاز سال جدید به اجرا در آمد . خوش آمد گویی از سوی سرپرست مجتمع به همکاران و دانش آموزان ، دعا برای موفقیت همه علم آموزان راه حق و دعا برای سلامتی و ظهور حضرت ولیعصر و همچنین خوش آمد گویی ویژه از دیگر بخش های این مراسم بود . سپس دانش آموزان هر یک از کلاس ها به ترتیب با عبور از زیر قرآن و افتتاح کلاس هایشان سال جدید را آغاز نمودند . برنامه موقت فعالیت همکاران نیز به ایشان داده شد و همکاران فعالیت خود را آغاز نمودند .
2.       مراسم جشن ولادت امام رضا علیه السلام .
روز یکشنبه 17/7/90 و همزمان با سالروز ولادت امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مراسم جشنی در نماز خانه مجتمع برگزار گردید . در این مراسم گروه های سرود در قالب سرود و دانش آموزانی در قالب شعر ، برخی دانش آموزان در قالب روزنامه دیواری برنامه های خود را به نمایش درآوردند . صحبت پایانی سرپرست مجتمع ، داشتان ضامن آهو بود که از این داستان سوالاتی در قالب مسابقه پرسش شد و به برندگان هدایایی تعلق گرفت .
3.       مراسم روز جهانی کودک
این مراسم بصورت مهمانی های کلاسی در کلاس های اول تا پنجم ابتدایی برگزار گردید . این مهمانی ها توسط آموزگاران ابتدایی هماهنگی شده و برگزار گردید .
4.       خجسته سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها
در این روز تعدادی از دانش آموزان به وسیله تراکت مطالبی را در همین رابطه ارائه دادند .
5.      گرامی داشت عید سعید قربان
عید قربان در پاکستان یکی از بزرگترین اعیاد محسوب می شود و در این عید 3 روز تعطیل عمومی می باشد . مجتمع توحید در راستای بیان معنی این عید و شرح و بسط آن در ذهن دانش آموزان  در روز یکشنبه 15 8/90 مراسم مختصری را به اجرا در آورد . این مراسم شرح اقدام حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام بود در جهت مبارزه با شرک و بت پرستی و حقیقت شیطانی آن .
6.       سالروز ولادت امام هادی علیه السلام
در برنامه نماز جماعت این روز خجسته یادآوری شد و ذکر احادیثی از این امام همام صورت گرفت .
7.      عید بزرگ الهی غدیر خم
عید غدیر خم در بیان روایات معصومین علیهم السلام بزرگترین عید اسلامی محسوب می شود از این جهت ما نیز باید با اقتدا و ائمه معصومین در جهت برگزاری هر چه بهتر و بزرگتر این عید اسلامی تلاش نماییم .
این مجتمع از 3 سال گذشته در همین راستا اقدام به برگزاری مسابقات جام غدیر نموده است تا به این وسیله غدیر را در اذهان دانش آموزان مهم جلوه دهد . امسال نیز این مسابقات به قوت خود باقی بود و در دو سطح ابتدایی و راهنمایی ـ متوسطه برگزار گردید و در نهایت تیم های برنده این مسابقات مشخص شدند . (ضمیمه شماره 40 ، 41 )
اطعام نمودن یکی از سنت های حسنه عید غدیر بشمار می رود . آموزگاران محترم ابتدایی این سنت حسنه را هرکدام در نوبت های جداگانه احیاء نمودند و در کلاس های خود میهمانی با همکاری دانش آموزان ترتیب دادند .
مراسم جشن عید سعید غدیر خم در روز دوشنبه 23/8/90 در حیاط مدرسه و با حضور جمع همکاران و دانش آموزان برگزار گردید . در این مراسم برنامه ی ذیل اجرا گردید :
˜   تلاوت کلام الله مجید .   ˜   سرود « حیدر مولا مدد » پایه چهارم ابتدایی .   ˜   سخنرانی توسط « جناب آقای رسایی» دبیر محترم آموزشگاه .   ˜   تواشیح پایه اول متوسطه .   ˜   اخبار طنز پایه اول راهنمایی .   ˜   شعر توسط همکار محترم
جناب آقای مرادی .   ˜   سرود نمایشی پایه دوم ابتدایی   ˜   0اهداء جوایز جام غدیر .   ˜   دعای فرج و سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه .   ˜   پذیرایی دانش آموزان و همکاران .
8.       روز مباهله
در جهت گرامی داشت این روز و در مورخ 30/8/90  روز دوشنبه ، مربی آموزشگاه به تشریح واقعه ای که در این روز اتفاق افتاده بود پرداختند و در همین خصوص سوالاتی از دانش آموزان پرسیده شد تا مطلب بصورت کامل تفهیم گردد .
9.      محرم الحرام
با آغاز ماه محرم همانگونه که خیابان ها و کوچه های شهر حال و هوای دیگری دارد مدرسه نیز شکل محرمی به خود می گیرد پرچم ها ، کتیبه ها ، پیام های عاشورایی و پارچه های سیاه زینت محفل دانش آموزان عزادار در این ماه می گردد . برنامه هایی که امسال در ماه محرم و صفر برگزار گردید به شرح ذیل می باشد :
·         برنامه قرائت زیارت عاشورا در روز های زوج هفته
·         نوحه خوانی و سینه زنی در روز های فرد هفته .
·         سخنرانی در برخی روز ها توسط همکاران بخش اداری مجتمع .
·         مسابقه مقاله نویسی در موضوع عاشورا (مقطع راهنمایی و متوسطه).
·         مسابقه روزنامه دیواری با موضوع اهل بیت امام حسین علیه السلام .
·         مسابقه نقاشی با موضوع محرم و امام حسین علیه السلام (مقطع ابتدایی) .
·         برگزاری نمایشگاه کاروان عشق ، مسیر حرکت کاروان امام حسین علیه السلام از مدینه تا مدینه .
·         مراسم عزاداری روز عاشورا در روز هشتم این ماه برگزار گردید :
˜   قرائت کلام الله مجید .   ˜   مقاله درباره حضرت قاسم علیه السلام .   ˜   نحو بصورت همخوانی .   ˜   شعر توسط دانش آموز پایه اول متوسطه.   ˜   نوحه بصورت همخوانی .   ˜   مداحی و قرائت زیارت عاشورا توسط معاونت محترم مجتمع جناب آقا ی بصیرت .   ˜   دعای فرج و سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه .
·         مراسم روز هفتم شهیدان عاشورا با برنامه های ذیل به اجرا درآمد :
˜   قرائت کلام الله مجید .   ˜   نوحه خوانی توسط دانش آموزان .   ˜   سخنرانی توسط سرپرست مجتمع .   ˜   قرائت دعای توسل .   ˜   صرف نذر .   ˜  
·         مراسم شهادت امام سجاد علیه السلام نیز با برنامه هایی برگزار گردید :
˜   تلاوت کلام الله مجید .   ˜   مقاله با موضوع  زندگینامه امام سجاد علیه السلام .   ˜   شعر توسط دانش آموز پایه چهارم    ˜   نوحه توسط دانش آموزان پایه اول متوسطه .   ˜   زیارت عاشورا توسط همار محترم آقای مقدسی .    
·         شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها نیز پس از برگزاری نماز جماعت با نوحه خوانی و سینه زنی گرامی داشته شد .

10.    ولادت امام موسی کاظم علیه السلام
مراسم ولادت هفتمین امام معصوم نیز پس از برگزاری نماز جماعت گرامی داشته شد  . در این مراسم معاون محترم مجتمع پیرامون شخصیت امام صحبت هایی را ارائه دادند . سپس دو قطعه شعر  توسط دانش آموزان در مدح حضرت بابالحوائج قرائت گردید .
11.    ولادت حضرت عیسی مسیح علیه السلام
در این روز دانش آموزان صحبت هایی پیرامون این پیامبر بزرگ الهی داشتند و مطالبی نیز در این باره ارائه دادند .
کتابخانه
یکی از تحهیزات و امکانات یک مدرسه دارابودن کتابخانه ای با کتابهای مختلف در سطوح مختلف دانش آموزان و همکاران می باشد . بحمدالله مجتمع توحید از این امکان برخوردار می باشد . مسئول کتابخانه در این مجتمع خانم مرضیه مقدسی با دو سال سابقه کاری و 18 ساعت فعالیت سال سوم را با نظم و برنامه های خاص خود شروع نمودند . گزارش فعالیت های کتابخانه به شرح ذیل می باشد :
‌أ.        کتابخانه
1.      نظم و ترتیب کتابخانه
طی چند سال گذشته ترتیب و جای هر یک از کتاب های آموزشگاه به هم خورده و پیدا کردن کتاب ها کاری بس دشوار بود . همچنین شماره های کتاب ها نیز فرسوده و یا کنده شده بود . کتابدار محترم در این خصوص تدبیری سنجیده و قفسه به قفسه کتاب ها را برچسب زده و شماره گذاری نمودند و هر یک از کتاب ها را نیز به جای خود برگرداندند و در ادامه فعالیت نیز دقت لازم را معطوف داشته تا نظم کتاب ها حفظ گردد .
2.      امور تحویل و دریافت کتب
بر اساس دفتر تحویل و دریافت کتب که در آن برای هر دانش آموز یک برگ در نظر گرفته شده کتاب های تحویل داده شده به دانش آموزان ثبت می گردد . پس از اتمام وقت مطالعه (یک هفته ) کتاب دریافت و در صورتی که دانش آموز خلاصه کتاب را هم ارائه دهد
در لیست مربوط به دانش آموز ، ثبت می گردد . در پایان هر ترم آمار مطالعه دانش آموزان در هر پایه بصورت جداگانه و در هر مقطه نیز بصورت جداگانه ارائه می گردد و نام دانش آموزان ممتاز در لیست برترین های آموزشگاه درج می گردد . (ضمائم شماره 42،43،44،45)
3.      برنامه های خاص
کتابخانه مجتمع برنامه های خاصی را نیز به مناسبت هایی به اجرا می گذارد از جمله آنها و در سال جاری می توان به مسابقه کتابخوانی و نمایشگاه کتاب اشاره کرد .
‌ب.   انبار کتاب
1.      نگه داری کتاب ها
هر ساله در ابتدای آغاز سال تحصیلی کتاب های مورد نیاز مدارس به مدارس انتقال داده شده و مازاد آن در انبار کتاب محتمع توحید نگه داری می شود .وضعیت نگه داری  کتاب های در انبار به صورت ذیل می باشد
·         کتاب های سال تحصیلی هر سال در قسمت های جدا گانه 
·         پایه های تحصیلی در ردیف های جداگانه
·         کتب درسی هر پایه در ستون های جدا گانه
2.      آمار کتب
قبل از تحویل کتاب ها به مدارس آمارکتاب ها گرفته شده و بنا بر نیاز مدار کتاب ها توزیع می گردد سپس آمار کتاب های باقیمانده نیز بدست می آید . در طول سال نیز کتاب هایی به همکاران و دانش آموزان جدید و ... داده شده که این تعداد از آمار کسر می شود .



کارگاه کامپیوتر
یکی دیگر از امکانات یک مدرسه داشتن یک کارگاه کامپیوتر می باشد که در حال حاضر این امکان به یک نیاز ضروری تبدیل شده است . با وجود تعدادی دستگاه کامپیوتر برای دانش آموزان و همکاران و وجود اینترنت بسیاری از نیاز های علمی دانش آموزان و همکاران رفع می گردد . سپاس خداوند متعال را بجا می آوریم که این امکان نیز در این مجتمع با درایت نظر مدیریت محترم مدارس ج .ا .ایران در کویته پدید آمده است . آقای مهدی مقدسی با 18 ساعت فعالیت در این قسمت در حال  فعالیت می باشند .
‌أ.        فعالیت آموزشی کارگاه
در قسمت آموزش ، پایه های اول ابتدایی الی دوم متوسطه در ساعات جداگانه تحت آموزش برنامه های مختلف کامپیوتری به شرح ذیل هستند :
                پایه و مقطع                               روز                          ساعت
·         اول ابتدایی                               سه شنبه                    دوم
·         دوم ابتدایی                              دوشنبه                      اول
·         سوم ابتدایی                              دوشنبه                      دوم
·         چهارم ابتدایی                          شنبه                          سوم
·         پنجم ابتدایی                             شنبه                          اول
·         اول راهنمایی                           چهارشنبه                  دوم
·         اول متوسطه                              چهارشنبه                  سوم
·         دوم متوسطه                             سه شنبه                    سوم
‌ب.   فعالیت های خدماتی
از دیگر فعالیت های آقای مقدسی رسیدگی به امور تعمیرات و رفع نقص کامپیوتر ها می باشد . نصب ویندوز ، نصب برنامه ها ، رفع نقص در مدار های شبکه اینترنتی (داخلی) و ...
امور خدماتی
                در صورتی که بخواهیم فعالیت مثمر ثمری داشته باشیم نیازمند به محیطی آرام ، پاکیزه و سالمی هستیم . مدرسه نیز محیطی حساس برای فعالیتی حساس می باشد . در صورتی که آرامش ،نظافت و کلاس هایی سالم برای تدریس وجود نداشته باشد روند تحصیل و تدریس با مشکل جدی روبرو خواهد شد . در مجتمع توحید سه نیروی فعال در زمینه خدماتی و سرایداری فعالیت می نمایند . آقای جعفری ، آقای یوسفی و خانم جعفری تلاش قابل تفدیری از خود ارائه نموده اند که جا دارد از ایشان تقدیر لازم بعمل آید .

‌أ.        فعالیت های خدماتی
1.       خرید لوازم مورد نیاز مجتمع .
2.       دریافت و تحویل مرسولات اداری مجتمع به مجتمع مرکزی .
3.       تعمیر لوازم و امکانات ساختمانی مجتمع تاحد امکان .
4.       راه اندازی سیستم های حرارتی و برودتی در فصل آن .
5.       اداره بوفه آموزشگاه .
6.       کنترل ورودی ها ساختمان و رفت و آمد دانش آموزان .
7.       همکاری با همکاران امور مختلف .
8.       پذیرایی از مهمانان اعزامی در مهمانخانه آموزشگاه در مدت اسکان و همچنین پذیرایی از مسئولین و بازدیدکنندگان اعزامی .
‌ب.   فعالیت های سرایداری و نظافتی
1.       کنترل ، سرکشی و نظارت بر فضا ها و تاسیسات ساختمانی آموزشگاه و حفظ و نگه داری آن .
2.       نظافت و خاکروبی کلاس ها ، راهرو ها ، حیاط ها و فضا های اداری .
3.       شستشوی فضا ها در پایان هر هفته .
4.       گردگیری و نظافت مهمانخانه ، آزمایشگاه و کتاب خانه در صورت نیاز .
5.       شستشوی فرش ها ، موکت ها و برخی لوازم در صورت نیاز .

برنامه تقسیم کار و فعالیت مستخدمان محترم بصورت مستقل تنظیم و به آنها ارائه شده است . (ضمیمه شماره 46)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر